søndag 8. juli 2018


Frigang
Livet er spekket med skifter og overganger. Det utfordrer oss og gjør oss etter vært bedre til å takle endringer. Det urbane livet er et fysisk bilde på dette, både med sin geografiske variasjon og sine stadige endringer over tid.


Foto (c) Marthe Landsem


Denne bloggen har fått lite påfyll de 5 siste årene, mens jeg har vært opptatt med å vokte de fysiske sporene etter byenes historie på vegne av Staten, og de 2,5 siste årene har hatt privilegiet å kunne forske i området mellom byutvikling og vern hos NIKU (Norsk institutt for kulturminneforskning).

Rent privat har jeg også opplevd endringer som mange går gjennom i livet, som har krevd sitt, men gitt mye.

Jeg prøver meg nå på egenhånd for en kort periode som frittstående rådgiver, for å undersøke handlingsrommet mellom byutvikling og vernepolitikk. Tiden hos NIKU har (nesten!) vært som å være tilbake til studiene og kunne fordype seg i problemstillinger jeg har vært nysgjerrig på siden den tiden:

• Hvorfor trives vi mennesker i visse urbane miljøer bedre enn andre steder? Født sånn – blitt sånn?

• Hvorfor kan kaosteoretikerne fra 80- og 90-tallet brukes i like stor (eller større) grad til å forklare samfunnet – og dermed også hvordan våre fysiske omgivelser skapes i dag?

• Sett gjennom problemstillingene over: Hvilke byer lykkes i dag med sin byutvikling, og hvorfor?

Alt har sin tid. For en kort periode tar jeg min kunnskap innenfor arkitektur, historie og urbanisme; formelle lover og skapende prosesser - samtid og kulturminner - med meg videre i mitt neste skifte. Jeg er åpen for alle ideer, men også interessert i å snakke med deg som har en konkret utfordring knyttet til byutvikling, byliv og byidentitet å løse opp i eller å klargjøre. Ta kontakt. Min kunnskap kan gjøre dine avgjørelser bedre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar